Stichting Pandora Ervaringen Verhalen EenVandaag interview met Pandora voor item ‘Elektroshock onder dwang’

EenVandaag interview met Pandora voor item ‘Elektroshock onder dwang’

07 september 2009
trefwoorden: ervaring, ect, dwang en drang, elektroshock, electroshock

Een beleidsmedewerker en een ervaringsdeskundige voorlichter van Stichting Pandora zijn geïnterviewd door EenVandaag voor het item ‘Elektroshock onder dwang’ van 7 september 2009.

Informatie over de uitzending vindt u op de EénVandaag website

Bekijk de uitzending via de website uitzendingemist.nl

Rechstreekse link naar de video van de uitzending

Toelichting

Elektroshock is de oude term voor  Electroconvulsietherapie (ECT). Er is sprake van een toenemend aantal behandelingen en uitbreiding van de indicaties voor Electroshock. Zoals toegelicht in de Richtlijn Elektroconvulsietherapie (2000) van de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie (NVvP), wordt ECT niet alleen toegepast bij Depressieve stoornissen, maar o.a. ook bij Bipolaire stoornissen, Schizofrenie, Letale Katatonie/neuroleptisch maligne syndroom, Delier, Morbus Parkinson.

Stichting Pandora heeft zich uitgesproken tegen electroshock onder dwang. Zij maakt zich zorgen over uitspraken in de NVvP Richtlijn ‘Besluitvorming dwang: opname en behandeling (2008)’ waarin psychofarmaca en ECT als ‘de belangrijkste behandelmogelijkheden onder dwang’ worden genoemd. Zij signaleert grote onrust onder patiënten over deze besluitvorming en de berichtgeving en maakt zich zorgen over de kwaliteit van indicatiestelling en toepassing.

7 september 2009