Stichting Pandora Ervaringen Boekrecensies Bevrijd : over identiteitsverlies en de lange weg naar heelwording

Bevrijd : over identiteitsverlies en de lange weg naar heelwording

Afdrukken

Boekomslag Bevrijd, door Monique GoudsmitMonique komt als kind graag bij een religieuze woongroep. Stap voor stap wordt de woongroep haar thuis en wordt ze de jeugdige spil in de Italiaanse beweging Focolare. Ze beschrijft het dagelijks leven in de woongroep waar destructieve controletechnieken en manipulatie hoogtij vieren. Ze laat zien hoe ze uiteindelijk ontsnapt. Maar ontsnappen, betekent nog niet dat je van de een op de andere dag een vrij mens bent.

Monique Goudsmit
Rotterdam : Calbona, 2009. – 174 p.
ISBN 978-94-90075-70-1

Boekrecensie door M.A., vrijwilligster bij Stichting Pandora

Bevrijd is het emotionele levensverhaal van de auteur. Zij beschrijft haar leven vanaf kind tot het nu, zoals ze zelf schrijft: “Paradoxaal genoeg is het zo bevrijdend dat ik niet meer constant bezig hoef te zijn met het energie stoppen naar anders, of perfecter, of meer. Ik hoef niet iets extra te doen om mezelf uit te drukken. Ieder moment geeft simpelweg de mogelijkheid om te groeien. Om er te mogen zijn”.
Zij beschrijft haar moeilijke jeugd, het overlijden van haar geliefde vader, een altijd ziekelijke moeder. Het misbruik van haar. In het begin van haar pubertijd sluit het gezin, moeder en de kinderen zich aan bij een sekte, Focolare. Zij beschrijft hoe zij geïndoctrineerd opgroeit in deze sekte.
Op een gegeven moment kon ze niet meer, zij moest zich bevrijden uit deze sekte. Indrukwekkend is het verhaal vanaf het weggaan uit deze sekte, het verlies van alle contacten, en het vinden van haar “ik”.  Een zware weg, die ze met behulp van therapie en vrienden, heeft kunnen volgen. Niet dat haar ‘ik’  een af verhaal is. Nog dagelijks groeit zij.

Veel gestelde vragen aan de Helpdesk

Wat voor soort vragen kan je ons stellen?
Bekijk ze hier!