Stichting Pandora Ervaringen Boekrecensies Een dictator in m'n kop : een puber over zijn ervaringen met een obsessieve-compulsieve stoornis

Boekomslag Een dictator in m’n kop : een puber over zijn ervaringen met een obsessieve-compulsieve stoornis. Door Joe WellsJoe heeft vanaf zijn negende last van dwanggedachten en dwanghandelingen. Hij schrijft hoe zijn probleem begon, hoe het zijn functioneren thuis en op school beïnvloedde en hoe behandelingen met cognitieve gedragstherapie en medicatie hebben geholpen.

Joe Wells
Amsterdam : Nieuwezijds, 2007. – 142 p.
Vert. van ‘Touch and go Joe’
ISBN 9789057122538

Boekrecensie door D.S., vrijwilliger bij Stichting Pandora

Het voorwoord wordt geschreven door de psychiater Dr. Isobel Heyman, volgens deze psychiater is dit boek voor "zowel jongeren met OCS en hun families, als voor docenten en anderen die met kinderen werken. Zelfs professionele hulpverleners met nodige kennis van OCS zullen Joe's persoonlijke verhaal informatief en roerend vinden".

Dit boek is geschreven over OCS (Obsessieve - compulsieve stoornis). Het bevat ervaringen van een jonge man (tussen de leeftijd van tien en veertien jaar oud). Het verhaal wordt verteld in chronologisch volgorde.  Elk hoofdstuk eindigt met een samenvatting (meer een paar punten om over na te denken).
Dit boek is makkelijk te lezen en als je er eenmaal mee begint wil je graag weten hoe het verloopt.

Er wordt weinig over OCS geschreven omdat men denkt dat hij/zij de enige is en omdat de patiënt denkt dat het iets engs is.
Veel leerkrachten en huisartsen weten niets of weinig over deze ziekte. De eerste huisarts dacht dat Joe stemmen in zijn hoofd heeft.
Maar wat is OCS? De OCS is een dwanggedachte die irrationele dwanghandelingen veroorzaakt (Denk aan vergiftiging- of besmettingsangst).
Joe vertelt dat hij moest tikken op verschillende voorwerpen of stappen tellen of een paar keer knipperen met de ogen om te voorkomen dat zijn ziel niet weggenomen zal worden. Dat heeft hij twee jaar geheim gehouden voor de buitenwereld. Het geheim houden werkt alleen maar averechts.
Dit gedrag valt op gegeven moment wel op en Joe wordt naar een Kind en Gezinstherapie team gestuurd om Cognitieve gedragstherapie te ondergaan (CGT). Deze therapie is bedoeld om de spanning en het gedrag die de gedachten veroorzaken weg te nemen. Hoe deze therapie verder werkt zal je zelf moeten lezen!
Tijdens de pubertijd wordt het erger met Joe. In het lichaam veranderen de hormonen en het lage gehalte van Serotonine in de hersenen door de OCS zorgen ervoor dat Joe in huis veel ruzies krijgt en dat hij geen contact wil met vrienden. Joe wordt depressief. Met Citalopram (medicatie) overwint hij de depressie. Met een combinatie van medicatie en CGT kan hij de OCS aan. Dat is bewezen na twee jaren experimenteren.

Lezen van dit boek heeft me inzichten gegeven over de ziekte en het verhelpen ervan. Het is heel belangrijk om over je ziekte te praten.
Dit boek lees je in hele korte tijd en je beleeft de wereld van Joe, die voor twee procent van de bevolking echt bekend is.