Covid-19 – Bescherm uzelf en anderen

Wetsdecreet nr. 33 van 16 mei 2020 schetst het kader van de maatregelen van de zogenaamde “tweede fase” die van toepassing zijn van 18 mei tot 31 juli 2020. Met de DPCM van 17 mei 2020 worden de preventie- en inperkingsmaatregelen voor coëxistentie met het coronavirus tijdens de hervatting van de productie, commerciële en sociale activiteiten.

• Algemene aanbevelingen
  • Maskers
  • Activiteiten toegestaan ​​met beperkingen
  • Verboden activiteiten
  • Aanbevelingen voor het openbaar vervoer
  • bewegingen
  • Zie ook

Richtlijnen voor het hervatten van productieactiviteiten

Met wie contact opnemen?

Als koorts, hoesten of ademhalingsmoeilijkheden optreden en u vermoedt dat u in nauw contact bent geweest met een persoon met een luchtwegaandoening Covid-19, blijf dan thuis, ga niet naar de eerste hulp of medische kantoren, maar bel de doktersfamilie, de kinderarts of huisarts. Gebruik de noodnummers 112 en 118 alleen als het strikt noodzakelijk is of bel het regionale gratis nummer.

Bel voor informatie het openbare nutsbedrijf nummer 1500. Het gratis psychologische ondersteuningsnummer 800 833 833 is ook actief.

Wetten

• Vragen en antwoorden over het nieuwe coronavirus
  • Vragen en antwoorden op de website van de Rijksoverheid
  • Situatie in Italië

Bekijk de video

Handenkuur van het Hoger Instituut voor Gezondheid.

• Laatst bijgewerkt: 3 juni 2020
  • COVID-19: Omgaan met stress thuis en in het gezin
    Engels Engels)
  • COVID-19: stressbeheersing
  • Invoering
  • Onder gezondheidswerkers
  • Buddy-systeem
  • Thuis en in het gezin

In een noodsituatie zoals die we nu ervaren na de COVID-19-pandemie, leiden de angst voor de nieuwe, onverwachte en mogelijk schadelijke situatie voor onze gezondheid en die van onze families en de noodzaak van een toestand van sociaal isolement tot een onvermijdelijk gevoel van controleverlies, wat stressreacties veroorzaakt.

Aan de andere kant kan het verkrijgen van duidelijke informatie en het opvolgen van aanbevelingen helpen om de controle over de omstandigheden van ons leven terug te krijgen, ons vermogen om positief te reageren te vergroten en de angst en angst te verminderen die gepaard gaan met de onzekerheid van een situatie.

Op 6 maart 2020 heeft de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) enkele tips bekendgemaakt om de stress te beheersen die gepaard gaat met de wereldwijde gezondheidsnoodsituatie van COVID-19, die ze samenvatte in twee infographics. Op basis van deze documenten volgt hier een diepgaande studie over het gedrag dat wordt aanbevolen om met stress om te gaan en angst te verminderen, gericht op mensen die aan huis gebonden zijn en in het bijzonder de ouders van kinderen van nul tot drie jaar.

Wat kunnen we doen om te voorkomen dat angst in angst verandert?

In het aangezicht van gevaar is angst onze vriend: in de loop van zijn geschiedenis, zonder angst, zou de menselijke soort waarschijnlijk zijn uitgestorven, overweldigd door gevaar. Maar als de angst overdreven wordt, maakt het ons kwetsbaar. Het opvolgen van het advies dat we krijgen is een manier om de rol van angst te herkennen, zonder overweldigd te worden.

Wat kunnen we doen om te voorkomen dat angst in angst verandertVerdriet, angst en zelfs paniek zijn emotionele reacties die begrijpelijk zijn, maar die voortkomen uit onrealistische beoordelingen.

Catastrofale gedachten overvallen ons vaak wanneer we het meest kwetsbaar zijn, zoals in momenten van inactiviteit of ‘s nachts. We kunnen ze beschouwen als een soort ‘leugens’ die door onze hersenen wordt geproduceerd, waar onze rede niet altijd de baas over kan worden.

Wanneer een dreiging zichtbaar is, worden we instinctief ertoe gebracht te vluchten, en hoe verder we gaan, hoe meer angst afneemt.

In dit geval is de dreiging onzichtbaar en daarom is ontsnappen onmogelijk: we zouden niet weten welke kant we op moeten. We moeten de dreiging gewoon zoveel mogelijk van ons afhouden.

Hoe? Door die deugdzame gedragingen toe te passen die we elke dag horen herhalen: zoveel mogelijk thuis blijven, veilige afstand houden van anderen, vaak handen wassen zonder angst voor overdrijving, fysieke contacten zelfs tussen gezinsleden beperken. Hoe meer we ons met dit soort gedrag bezighouden, hoe meer we ons beschermd, gerustgesteld en minder angstig voelen.