Gewoonten die je mentale gezondheid kunnen helpen in tijden van coronavirus

0
11
Rate this post

Begin 2020 werden we verrast door de komst van het nieuwe Coronavirus, het middel dat Covid-19 veroorzaakt, een ziekte die de menselijke luchtwegen aantast. Sindsdien hebben we te maken met een wervelwind van sensaties, waaronder de angst om ziek te worden, of om een ​​geliefde ziek te zien worden, de zorgen bij het verlaten van huis, de frustratie van het annuleren van afspraken en de onzekerheid wanneer dit allemaal voorbij zal gaan .

Maar voel je hierin niet alleen! Bij zoveel uitdagingen gaat het hoofd echt naar een andere frequentie, en dit overkomt iedereen. Leven in tijden van een pandemie is ook een mentale reis. Daarom kan de zorg die we moeten nemen niet alleen bij het lichaam zijn. Het is ook de moeite waard om emoties in de gaten te houden.

Het mechanisme begrijpen
In een interview met Saúde Brasil herinnerde Maria Dilma Alves, psychiater en nationaal coördinator voor geestelijke gezondheid, alcohol en andere drugs bij het ministerie van Volksgezondheid ons eraan dat angstsymptomen op verschillende momenten in ons leven aanwezig zijn, maar dat ze dan onevenredig worden in duur en intensiteit die we als een probleem onder ogen moeten zien.

Daarom kunnen we het zien als een verdedigingsmechanisme van ons lichaam in het licht van een uitdagende situatie. En niets uitdagender dan het omgaan met een onzichtbare vijand, zoals het geval is met dit nieuwe virus.

Er zijn verschillende triggers die stress en angstige of depressieve symptomen veroorzaken. We hebben het over een realiteit die niemand had verwacht te leven. En het gaat niet alleen om het aanpassen van het werk aan het huis. Het was ons sociale leven dat het meest werd beïnvloed.

Nooit was er meer vraag naar technologie dan nu. Om het verlangen naar vrienden en familie te omzeilen, maakten we gebruik van videobellen. Voor werken op afstand hebben we de routine gereorganiseerd. Voor elke activiteit waarbij het huis moet worden verlaten, zijn enkele voorzorgsmaatregelen genomen.

Maar om dit allemaal tegelijkertijd aan te pakken, kunnen sommige gewoonten helpen om je lichaam en geest gezond te houden. Uw routine thuis, op het werk en in uw vrije tijd georganiseerd houden, de gewoonte hebben om met vrienden en familie te praten, goed slapen en een adequaat en gezond dieet volgen, maken deel uit van de aanbevelingen die u zullen helpen uw geestelijke gezondheid te behouden.

Lichamelijke activiteit als uw bondgenoot
Je lichaam in beweging krijgen is een belangrijke manier om je in balans te houden. Naast het behouden of verliezen van gewicht, zijn fysieke activiteiten bondgenoten van gezondheid en welzijn.

Volgens het ministerie van Volksgezondheid is het door fysieke activiteit mogelijk om te zorgen voor een toename van de bereidheid om andere taken uit te voeren, botten en spieren te versterken, de flexibiliteit en functionele capaciteit te verbeteren, de slaapkwaliteit, stemming, depressie, zelfrespect en gevoel te verbeteren van welzijn, naast het verminderen van angst en stress.

Zie ook – Hoe is de praktijk van lichamelijke activiteit tijdens de pandemie van het coronavirus

Activiteiten om thuis te doen en hun voordelen

Naast het verbeteren van de flexibiliteit, kan stretchen een plezierige en ontspannende fysieke activiteit zijn. Rek- en ontspanningsoefeningen kunnen thuis worden uitgevoerd, zonder dat er veel ruimte nodig is, zoals op de grond of staan.

Vooral nu met telewerken als optie, zijn ze geweldige bondgenoten en helpen ze ook om het sedentaire gedrag te doorbreken, namelijk het uitvoeren van activiteiten met weinig of geen energieverbruik, meestal zittend voor computerschermen, televisie, mobiele telefoons en tabletten.

Elke 30 minuten uit de stoel opstaan ​​om bijvoorbeeld water te halen of naar de badkamer te gaan, is iets eenvoudigs, maar het bevordert al het doorbreken van dit zittende gedrag en kan gezondheidsvoordelen opleveren.