Bad boys for life!

Omar en Joost ontmoeten elkaar in de jeugdgevangenis. Ondanks hun verschillende achtergrond worden de twee vrienden en sluiten ze een verbond. Als hun gevoelens voor Meriam gaan spelen wordt hun vriendschap op de proef gesteld. Een rauw en realistisch verhaal over de spanningen in de westerse wereld, waar westerse en moslimjongeren scherp in contrast staan.

Bad boys for life!

Vrank Post

Antwerpen : Manteau, 2008. – 181 p.
ISBN 978 90 223 2253 6

Boekrecensie door D.S., vrijwilliger bij Stichting Pandora.

Bad boys for life is een waar gebeurd verhaal (zie kaft), waarbij Vrank Post constant sprongen maakt tussen het verleden en heden. Het verhaal is meeslepend tot de laatste zin.
Het gaat over Omar, die zijn plaats heeft kunnen vinden in de gevangenis (met alle contacten en privileges). Buiten voelt Omar zich gediscrimineerd en hulpeloos. In afdeling C van Oosterdeel (Jeugdgevangenis) ontmoet hij Joost.
Joost zit te wachten op zijn rechtszaak. Hij vertelt aan Omar dat hij het buurmeisje niet misbruikt, hij is dus geen pedo.
Omar en Joost zijn in de jeugdgevangenis verliefd op Meriam. Er ontstaat ruzie tussen hen. Met het gevolg dat Joost verklikt dat Omar van plan is om tijdens zijn verlof er vandoor te gaan. Omar daarentegen zorgt ervoor dat mensen verklaringen afleggen waarbij Joost vertelt dat hij haar wel misbruikt heeft.

Omar en Joost komen elkaar weer tegen wanneer Omar mensen gijzelt in de bank en Joost met een koffiekarretje binnenkomt. Omar, de terrorist namens de Islamitische Revolutie, probeert de minister-president te spreken en zendtijd tijdens het achtuurjournaal te krijgen. Omar vertelt, tijdens de gijzeling, aan Joost over de dood van zijn broer, dat zijn moeder hem alleen moest begraven en het vertrek van Abdullah naar Afganistan.
In Afghanistan, opzoek naar Abdullah, is er zo veel gebeurd. Omar wordt weer een “bad boy” en komt terug naar het westen.

De bad boys lossen hun problemen op tijdens de gijzeling.

Psychologisch gezien vertelt “Bad boys for life!” het verhaal van jongeren die uit moeilijke gezinnen komen (vader verdwenen, misbruik en treiterij van zus). De maatschappij weet niet wat te doen met deze jeugd, waardoor ze in de gevangenis terechtkomt. Die jeugd gaat daardoor achteruit in plaats van vooruit!