Stichting Pandora

Profylaxe en vaccinaties

Vaccinaties kunnen een effectieve preventieve methode zijn voor veel van de ziekten die tijdens het reizen kunnen worden opgelopen. Als u op het punt staat te vertrekken, is het goed om eerst te controleren of u op de hoogte bent van de inentingen van het rijksprogramma.

Met name in Italië zijn vaccinaties tegen difterie en tetanus (Dt), poliomyelitis (Ipv) en hepatitis B (Hb) verplicht, terwijl vaccinaties tegen mazelen, bof en rubella (Mpr) en Haemophilus influenzae-infecties sterk worden aanbevolen. Hib).

• Afhankelijk van de bestemming van de reis worden specifieke vaccins of profylaxe tegen bepaalde ziekten aanbevolen.
  • Tegenwoordig vereist geen enkel land meer een vaccinatiebewijs tegen pokken en cholera.

Het enige certificaat dat moet worden aangevraagd bij internationale reizen, beperkt tot sommige reizigers, is dat tegen gele koorts.

Veel landen vereisen een geldig internationaal vaccinatiecertificaat van reizigers die aankomen uit besmette gebieden of die door die gebieden zijn gereisd, terwijl sommige een certificaat vereisen van alle reizigers die binnenkomen, inclusief degenen die op doorreis zijn.

Deze laatste verplichting gaat verder dan wat is vermeld in de internationale gezondheidsvoorschriften, maar vaccinatie wordt sterk aanbevolen voor reizen buiten stedelijke gebieden in landen die zijn opgenomen in de endemische gebieden voor gele koorts.

Wat malaria betreft, wordt een specifieke chemoprofylaxe aanbevolen voor elk land in endemische gebieden, op basis van de soort en de mate van resistentie tegen geneesmiddelen van de aanwezige parasieten.

Gedetailleerde informatie over de vaccinatieplicht om verschillende delen van de wereld te bezoeken is te vinden op tal van institutionele sites, waaronder die van het ministerie van Volksgezondheid, de WHO of de Amerikaanse CDC.

• brucellose
  • pokken
  • teken
  • zoönosen

Op EpiCentro staan ​​ook tal van nuttige gezondheidsonderwerpen voor wie op reis gaatBeschrijving

De Voedsel- en Voedingshygiënedienst (SIAN) heeft tot doel de individuele en collectieve gezondheid te verbeteren door veilige en kwaliteitsvolle voeding te garanderen en de verspreiding van een gezonde en bewuste eetstijl te bevorderen.

Het werkt samen met de andere diensten van de Preventiedienst op het vlak van gezondheidsbevordering en gezondheidsmilieu.