Kraamtranen : alles over postnatale depressies

De schrijfster krijgt na de geboorte van haar derde kind een postnatale depressie. Ze legt uit welke symptomen wijzen op een postnatale depressie, welke mogelijke oorzaken er zijn en welke behandeling kan worden gegeven. Ook verwante ziekten als PMS en prenatale depressies komen aan de orde. Bij elk hoofdonderwerp zijn verhalen opgenomen geschreven door vrouwen die zelf een postnatale depressie hebben ervaren.

Kraamtranen : alles over postnatale depressies
Eileen Engels
Huizen : Pica, 2005. – 126 p.
ISBN 907767072

Boekrecensie door J.D., vrijwilligster bij Stichting Pandora

Het boek begint met een korte historie over postnatale depressies (PND). PDN is van alle tijden en alle culturen en zelfs in de dierenwereld. De auteur geeft een korte historie over de beschouwing van PND als modeverschijnsel en de ontkenning en onderkenning van deze vorm van depressie.

In het tweede hoofdstuk wordt omschreven wat een ( postnatale) depressie is. Het gebruik van antidepressiva, is er wel voldoende over bekend?

In het derde hoofdstuk worden de meest voorkomende klachten rond PND omschreven. Het hierop volgende hoofdstuk gaat gedetailleerd in op de mogelijke oorzaken van een postnatale depressie, het waarom van PND en de relatie tussen PND en PMS en ook over een met succes preventieve behandeling om de kans op PND minder groot te maken na een zwangerschap.

Het vijfde hoofdstuk gaat over postnatale geïrriteerdheid, een van de belangrijke symptomen van een postnatale depressie. Het volgende hoofdstuk gaat over een mildere vorm van depressie na een bevalling; postnatale uitputting.

In hoofdstuk zeven, wordt de kans op het krijgen van een postnatale depressie nog eens nader beschreven.

Over PMS wordt geschreven dat de symptomen veelal overeen komen met de symptomen van PND. In dit hoofdstuk worden de emotionele en lichamelijke symptomen beschreven. PMD (premenstrueel distress) komt voor bij onbehandelde PND die dan langzaam overgaat van postnatale depressie naar premenstrueel distress. Sommige hoofdstukken eindigen met een persoonlijk verhaal van iemand die een van deze depressies heeft gehad. Lezers en lezeressen zullen in deze verhalen misschien zichzelf of een ander herkennen.

Pre natale depressies komen ook voor, deze gaan meestal over naar een PND. Prenatale depressies zijn vaak familiair. Vrouwen stuiten vaak op onbegrip en veel huisartsen gaan er nogal luchtig mee om. Daardoor voelt de vrouw zich zeer onzeker over wat er met haar gaande is.

In hoofdstuk elf wordt de hormoontherapie beschreven.

Het genezingsproces van PND, PMS en PMD is te vergelijken met een trap. Op een gegeven moment sta je op de vijfde tree, een dag later kan het zijn dat je weer op de derde tree staat. Uiteindelijk is het zeker dat je op de bovenste tree beland.

Een PND wordt vaak niet gezien door de omgeving omdat de vrouw de problemen verzwijgt.

Het is voor haar heel moeilijk om uit te leggen wat er met haar aan de hand is. Vaak wordt ze niet begrepen. Soms kropt zij al haar gevoelens zo lang op dat ze volledig doordraait. Daarom is een luisterend oor en een begripvolle houding van bijvoorbeeld de partner, van groot belang In hoofdstuk 14 worden adviezen gegeven voor partners, verzorgers, ouders en vrienden. Voor partners, die soms letterlijk en figuurlijk de klappen opvangen volgen goede tips zodat voorkomen kan worden om zelf niet opgebrand te raken.

Er is een toenemend bewijs dat het kind van een vrouw met PND een verstoorde cognitieve en emotionele ontwikkeling kan doormaken. Een vroege diagnose van PND en het snel instellen van een behandeling kan deze negatieve consequenties grotendeels voorkomen.

Omdat werk vereist dat je hoofdzaken en bijzaken goed kunt onderscheiden enzovoort. Juist de dingen die voor vrouwen met PND moeilijk zijn en dat kan de genezing ernstig belemmeren. Vaak stuit men in deze hoek op onbegrip.

Kraamtranen is naar mijn mening een boek dat iedereen zou moeten lezen!