Suïcidegedachten in verschillende situaties, ervaringen aan de Pandora Depressielijn

Ontmoeting met Pandora vrijwilligersplanner Toon Vriens

Angst lijn

Mensen met een klinische depressie kunnen chatten of e-mailen met medepatiënten op de Pandora Clinical Depression Line. De medewerkers zijn allemaal vrijwilligers die zelf ook ontmoedigd zijn en dus ook de problemen kennen van de mensen die ze bellen. De beller hoeft niet meer uit te leggen of zichzelf te beschermen over hoe hij zich echt voelt. De medewerker biedt een luisterend oor en kan daarnaast informatie en suggesties geven. Thema’s die aan bod komen zijn: therapietechnieken, medicijnen, leven met en na angst. Hierbij kan gedacht worden aan het spreken over zelfvernietiging en ook aan zelfdestructieve ideeën Veel mensen zijn hier nog niet mee bezig, dit levert uiteindelijk slechts een paar problemen op. procent van de gesprekken.

Suïcidale gedachten onderdeel van depressie.

Wanneer iemand met een depressie begint om te gaan, komen er zeer negatieve gedachten op, voelen mensen zich nutteloos en hebben ze het gevoel dat de depressie zeker nooit zal verdwijnen. Achteraf is het meestal een kortstondige crisis, maar je kunt de zaken niet meer rechtzetten. “Gaat dit ooit eindigen?” is een veelgestelde vraag aan de Depressielijn. Je humeur is op een zeer verminderd niveau, je voelt je echt somber, je twijfelt aan elk klein ding, je hebt geen positief zelfbeeld meer. Zelfmoordgedachten, of de opmerkelijke noodzaak om ermee te stoppen, maken deel uit van angst. Daar kun je als buitenstaander op inspelen: het gaat echt voorbij, er komen andere tijden. Dat doen onze medewerkers bij de depressielijn, met het levende bewijs dat het kan, want het zijn allemaal ervaringsdeskundigen die die verdieping zelf hebben ondergaan.

Verschillende soorten zelfmoordideeën.

Door meer dan veertig jaar te werken met vrijwilligers met ervaring en ook via contacten met mensen tijdens detailsessies in het land, zowel op de Depressielijn als op de Helpdesk, heeft de Pandora-structuur daadwerkelijk kennis opgebouwd over het omgaan met emotionele problemen en specifiek met ernstige klinische depressie en zelfdestructieve gevoelens.

Er zijn herkenbare omstandigheden die u vaak ziet.

Dit baart over het algemeen zorgen bij personen die goed functioneerden en ook (redelijk) tevreden waren met hun leven, maar die in een situatie terechtkwamen. Dit leidde tot een angst, waarbij ze op een bepaalde factor geen gezichtspunt meer zagen en zelfdestructieve sensaties begonnen te ervaren. Deze ervaringen kunnen van verschillende aard, aard en diepte zijn.

Ondanks de ellende krijg je bij hen de sensatie “het is geweldig dat ze er nog zijn”. Zowel voor dierbaren als zorgverleners: “u zou iemand daarvan moeten afhouden”. Maar er zijn ook mensen die in het leven niets meer zien suggereren, dat is veel gecompliceerder. Ik zal zeker proberen de verschillende soorten ernstige depressies waarmee we te maken hebben uit te leggen.

Komt hier ooit een einde aan?

Onder onze vrijwilligers vertelden hoe hij vroeger levenslustig, sociaal en actief was. Hij had een goede taak en een actief leven, maar “wanneer je veel problemen doormaakt en toch van plan bent om je normale leven gaande te houden, wees er dan voor je gezinsleden en zorg dat je goed presteert op het werk, zet jezelf constant onder druk en raak uiteindelijk ook uitgeput. Dat risico loop je.” Dit resulteerde in een diepe depressie voor een paar jaar waarin hulp niet aansloeg en hij stierf graag.

Op een gegeven moment was hij zo ver weg dat hij zijn kind nuchter vertelde dat hij zelfvernietiging zou opdragen. Hij gaf alles af wat moest worden opgezet, bestaande uit info voor de belastingdienst. Later had hij daar vreselijk spijt van, dat hij zijn kind op die manier had verteld.

Uiteindelijk is er voor hem eigenlijk “licht aan het einde van de tunnel”, zoals hij het noemt. “Het is een psychologische situatie waarin je het gevoel hebt dat je niets hebt, je hebt eigenlijk je vertrouwen verloren, maar waarin, met de beste hulp en menselijk contact, het gezichtspunt op tijd terugkeert.” Bij deze man is de klinische depressie eigenlijk helemaal voorbij en niet meer teruggekomen.